Με ποια Ελληνικά μιλάμε σήμερα;

Η Έρευνα για τη χρήση της Ελληνικής Γλώσσας διεξήχθη τον Ιούνιο του 2005 στην Ηπειρωτική Ελλάδα και τη Κρήτη, με προσωπικές συνεντεύξεις, καλύπτοντας κοινό ηλικίας από 15-65 αλλά κυρίως τους νέους από 15-25 ετών. Το fieldwork διεξήγαγε η εταιρεία ερευνών ALCO.
Στόχος της ήταν να διαπιστωθεί κατά πόσο οι Έλληνες γνωρίζουμε και χρησιμοποιούμε σωστά τη γλώσσα μας, και να διερευνήσει φαινόμενα όπως η εισαγωγή ξενόφερτων λέξεων στο καθημερινό λεξιλόγιό μας και η επιρροή της γλώσσας από τη συνεχή χρήση του διαδικτύου, της κινητής τηλεφωνίας κ.α.

Τα Αποτελέσματα

Τα αποτελέσματα της έρευνας επικεντρώθηκαν στη κατάρριψη 6 «μύθων» που αποτέλεσαν και τα βασικά ευρήματά της.

Έχουμε σταματήσει να μιλάμε μεταξύ μας …
Και όμως οι έλληνες είμαστε λαλίστατοι. Το 40 % των Ελλήνων μιλάει πάνω από 8 ώρες την ημέρα. Προτιμάμε τον προφορικό λόγο, πρόσωπο με πρόσωπο και κυρίως με ανθρώπους του οικογενειακού και φιλικού μας περιβάλλοντος.

Η γλώσσα μας έχει γίνει πιο φτωχή …
Το 41 % των Ελλήνων πιστεύει ότι τα τελευταία 30 χρόνια το λεξιλόγιο μας έχει γίνει πιο φτωχό. Αντίθετα, το 39 % των Ελλήνων υποστηρίζει ότι έχει εμπλουτιστεί. Η εισαγωγή ξενόφερτων, «κατασκευασμένων» λέξεων και ιδιωματισμών, κυρίως από τους νέους, φαίνεται ότι για άλλους λειτουργεί θετικά και οδηγεί στον εμπλουτισμό της γλώσσας και για άλλους αρνητικά και οδηγεί στην αλλοίωση του ελληνικού λεξιλογίου.

Για όλα φταίει η τηλεόραση …
Καταρρίπτεται ο μύθος ότι η τηλεόραση και γενικά τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης επιδρούν στον τρόπο που μιλάμε και εκφραζόμαστε. Αντίθετα, στις πρώτες θέσεις εμφανίζονται θεσμοί όπως η οικογένεια, το σχολείο, οι φίλοι και το εργασιακό περιβάλλον με μέσο όρο επιρροής 6.5 – 8 σε δεκαβάθμια κλίμακα.

Οι νέοι δεν αγαπούν τη λογοτεχνία …
Οι νέοι ακόμα και αν δεν διαβάζουν πολύ εκτιμούν και θαυμάζουν τα σωστά ελληνικά. Διαψεύσθηκε θριαμβευτικά η αντίληψη ότι οι νέοι προτιμούν και κατανοούν περισσότερο τα «Life style» κείμενα. Αντίθετα, διαπιστώθηκε προτίμηση προς το μεταφρασμένο κείμενο του Α. Παπαδιαμάντη και τη δημοτική γλώσσα η οποία φαίνεται να αρέσει περισσότερο.

Όσοι βλέπουν τηλεόραση δε μιλάνε …
Το Internet απομονώνει … Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι τόσο οι τηλεθεατές όσο και οι χρήστες του Internet μιλούν όσο και οι υπόλοιποι.

Καταρρίπτεται η αντίληψη ότι η ολοένα και μεγαλύτερη χρήση της τεχνολογίας και των νέων μεθόδων επικοινωνίας όπως το Internet απομονώνουν και αποξενώνουν τους Έλληνες.

Η Παρουσίαση των Αποτελεσμάτων
Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν στις 3 Νοεμβρίου 2005 στη Στοά του Βιβλίου. Την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας έκανε ο Κ. Παναγόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της ALCO.

Ομιλητές ήταν ο Παύλος Τσίμας, Δημοσιογράφος, η Κατερίνα Τσεμπερλίδου, Συγγραφέας και Πρόεδρος Adel Saatchi & Saatchi, η Λένα Διβάνη, Συγγραφέας και Αναπληρώτρια καθηγήτρια της Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική Σχολή Αθηνών, η Άννα Λυδάκη, Καθηγήτρια Κοινωνιολογίας Παντείου Πανεπιστημίου, ο Κωνσταντίνος Καμάρας, Εκδότης www.sport.gr, ο Τάκης Λιαρμακόπουλος, Αντιπρόεδρος SPOT JWT, ο Νίκος Φελέκης, Γενικός Διευθυντής και Εκδότης «Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΗ».

Την εκδήλωση χαιρέτησαν η Μαριέττα Γιαννάκου, Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, η Βάσω Κόλλια, Γενική Γραμματέας Νέας Γενιάς και ο Θόδωρος Κοτιώνης, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Επικοινωνίας.

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς

ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ
Ο Κόσμος του Επενδυτή

Αρχεία:
Ευρήματα Έρευνας
Λογοτεχνικά κείμενα ερωτηματολογίου